تبلیغات
........................... - مهندسی کشتی
 
...........................
                                                        
درباره وبلاگ

سلام به همگی...
من هانیه با کمکه یکسری از دوستام(البته اگه همکاری کنن)این وب رو واسه مدرسه مون،نمونه دولتی غلامی،درس کردیم....
نظر یادتون نره.....
مدیر وبلاگ : هانیه
نظرسنجی
به نظرشما این وبلاگ چه طوره؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
كد ماوس

کدترجمه ی زبان greendreem: رویای سبز رویای سبز رویای سبز رویای سبز رویای سبز رویای سبز رویای سبز
زلزله فال:
کد دیکشنری
جمعه 10 خرداد 1392 :: نویسنده : نفیسه

 مهندسی دریا – مهندسی كشتی

در این دوره علوم و فنون مربوط به اداره فنی امور كشتی‌ها آموزش داده می‌شود و هدف تربیت افراد متخصص در حد كارشناس برای امور فوق است. آموزش این دوره به صورت دروس نظری- عملی- كارآموزی بعلاوه كارورزی در روی كشتی است. فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان كارشناس، آمادگی و صلاحیت هدایت فنی كشتیها و اداره امور مربوط به تعمیر ، نگهداری آنها و همچنین آمادگی تقبل مسوولیتها و مشاغل فنی مربوط به صنایع دریایی در كارخانجات كشتی‌سازی و سازمانهای وابسته را خواهند داشت. با پیشرفت صنایع دریایی كشور و اولویتی كه دولت برای توسعه حمل و نقل دریایی در ایران قائل شده است و با توجه به گسترش ناوگان بازرگانی كشور و طرح ایرانی كردن پرسنل دریایی اهمیت این رشته روشن می‌شود. علاقه‌مندان این رشته باید از سلامتی جسم برخوردار و مایل به كار و مسافرت در دریاها باشند.

مهندسی دریا – كشتی‌سازی

هدف تامین كارشناسان و طراحان صنایع دریایی كشور و تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانهای دریایی و بالاخص كارخانجات كشتی‌سازی و صنایع وابسته دریایی، تعمیر كشتی و كشتیرانی‌ها است. ادامه تحصیل در این رشته در سطوح بالاتر از كارشناسی به عنوان كارشناسی ارشد سازه كشتی آرشیتكت كشتی در داخل كشور موجود است و نیاز به ایجاد مقاطع كارشناسی ارشد دیگر و دكتری در داخل كشور مورد تایید قرار گرفته است. این مجموعه می‌تواند با بكار بردن علوم مهندسی و تكنولوژی مربوط، طرح، محاسبه ، ساخت و اجراء سیستم‌هایی كه اساس كار آنها سكون و حركت در سیالات بالاخص در آب است كارآیی لازم را به دانشجویان بدهد و آنان راآماده سازد تا در صنایع وابسته به ساخت سازه‌های دریایی به طور اعم و صنایع كشتی‌سازی به طور اخص فعالیتهای مربوط به طراحی و محاسبه اجزاء و سیستمها و یا مسوولیت مهندسی را عهده‌دار شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمانها و ارگانهای مختلف مشاغلی از قبیل مهندسی ، طراحی و تولید به منظور پیاده‌كردن و اجرای طرحهای ساختمانی شناورها و سازه‌های دریایی، مشاركت در امور تحقیقاتی در زمینه‌های فوق‌الذكر و غیره را عهده‌دار شوند. داوطلبان این دوره باید از دانش ریاضی، فیزیك،‌ مكانیك و تا حدی شیمی آلی و معدنی برخوردار باشند. دروس این دوره شامل دروس عمومی، پایه و تخصصی است و دروس عملی و كارآموزی را نیز شامل می‌شود.

مهندسی دریا – دریانوردی

در این دوره علوم و فنون مربوط به هدایت و اداره امور كشتیها آموزش داده می‌شود و هدف تربیت افراد در حد كارشناسی دریانوردی است طول متوسط این دوره 4 سال است و آموزش این دوره به صورت دروس عملی ، نظری ، كارورزی روی كشتی در دریاست كه ابتدا در دانشگاه سپس روی كشتی و ترم‌ آخر مجددا در دانشكده صورت می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان این دوره به عنوان كارشناس آمادگی و صلاحیت هدایت كشتی‌ها و اداره امور مربوط به شركتهای كشتیرانی را دارا هستند. علاقه‌مندان این رشته باید از سلامتی كامل برخوردار بوده و ناتوانایی‌هایی نظیر كوررنگی كه مانع انجام وظیفه می‌شود، نداشته باشند و نیز مایل به كار و مسافرت در دریاها باشند و این رشته بیشتر برای بورسیه‌های ارگانهای دریایی كشور مناسب است.

گرایش‌های مقطع لیسانس:

این رشته دارای 3 گرایش مهندسی كشتی، كشتی‌سازی و دریانوردی است. با ذكر این نكته كه در این رشته تنها در رشته مهندسی كشتی‌سازی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر دانشجوی دختر پذیرفته می‌شود.

آینده‌شغلی ، بازار كار، درآمد:

مهندس موسوی‌زادگان استاد دانشكده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیركبیر در همین زمینه می‌گوید: «هر كشتی تجاری نیاز به 5 مهندس كشتی‌ تحت عنوان مهندس 1 ، مهندس 2 الی مهندس 5 دارد. حال اگر تعداد كشتی‌های تجاری موجود در كشور را حدود 100 كشتی تخمین بزنیم، می‌بینیم كه حداقل به 500 فارغ‌التحصیل مهندسی كشتی نیازمندیم.

در حالی كه بطور نسبی هر سال حدود 50 الی 60 دانشجوی مهندسی كشتی از دو دانشگاه صنعتی امیركبیر و خلیج فارس فارغ‌التحصیل می‌شوند كه این افراد در بدو استخدام از مهندسی 5 شروع كرده و به مرور به مهندسی 1 می‌رسند. از همین‌جا روشن می‌شود كه كشور ما نیاز بسیاری به فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. از نظر وضعیت درآمد نیز چون مهندسان كشتی مقداری از حقوق خود را به ارز دریافت می‌كنند، نسبت به مهندسان دیگر درآمد بهتری دارند.
فرخ بهنام نیز می‌گوید: «فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی كشتی‌سازی می‌توانند در ارگانهایی كه به ساخت سكوها و یا اسكله‌ها می‌پردازند، مشغول به كار شوند . همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در كارخانه‌های خصوصی و یا دولتی كه كشتی‌های كوچك و قایق‌های موتوری را می‌سازند و بخصوص در زمینه تعمیر كشتی فعال هستند، مشغول به كار گردند و البته اگر دانشجویان در دوره فوق‌لیسانس این رشته كه در دو گرایش «سازه كشتی»‌ و «معماری كشتی» ارائه می‌گردد، پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند، فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری خواهند داشت.

هدف از گرایش مهندسی دریانوردی نیز همچون گرایش مهندسی كشتی‌، گسترش ناوگان بازرگانی كشور و ایرانی كردن پرسنل دریایی می‌باشد و به همین دلیل بیشتر دانشجویان این گرایش بورسیه ارگانهای دریایی كشور هستند و پس از آنكه 18 ماه بر روی آبهای خارج از كشور دوره كارآموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل «كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» و «شركت ملی نفت‌كش» مشغول به كار می‌شوند.
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

دانشجویان مهندسی دریا در هرسه گرایش باید در دروس ریاضی و فیزیك قوی بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند چون بیشتر منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی است. همچنین مهندسان كشتی و دریانوردی كه به سفرهای دریایی خارج از كشور می‌روند باید به زبان بین‌المللی مسلط باشند.

دانشجویان مهندسی كشتی و دریانوردی باید از سلامت كافی برخوردار باشند و برای همین قبل از پذیرش نهایی در رشته‌های فوق از آنها آزمایشات پزشكی كامل به عمل می‌آید كه در این میان سلامت دانشجویان دریانوردی بطور دقیق سنجیده می‌شود چون این دسته از دانشجویان نباید ناتوانی‌هایی نظیر كوررنگی نیز داشته باشند.

كار در دل گستره آبی دریاها و اقیانوس‌ها با همه لطف و جاذبه‌اش دارای دشواریهایی نیز هست. برای مثال یك مهندس كشتی یا دریانوردی به دلیل سفرهای دریایی گاه ماهها در كنار خانواده‌اش نیست.

همچنین یك مهندس كشتی‌سازی نیز باید شرایط خود را برای گذراندن در محیط‌های ساحلی تطبیق بدهد. چون با این كه بسیاری از شركت‌های مهندسی مشاور دریایی در زمینه طراحی كشتی، بنادر یا تجهیزات دریایی در مركز شهرها فعالیت می‌كنند، اما به هر حال كارخانجات كشتی‌سازی عمدتا در سواحل ساخته می‌شوند. به همین دلیل یك مهندس دریا باید علاقه‌مند به كار در محیطهای دریایی و ساحلی باشد و در واقع عشق و علاقه در این رشته حرف اول را می‌زند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

این رشته در مقطع كارشناسی ارشد در گرایشهای « سازه‌كشتی و هیدرومكانیك كشتی » ارایه می‌گردد.

رشته‌های مشابه و نزدیك به این رشته:

این رشته در گذشته شاخه و گرایشی از مهندسی مكانیك بوده است لذا بسیاری از واحدهای این رشته با مهندسی مكانیك یكسان هستند.

وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر:

تنها اگر كارخانه كشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر با تمام ظرفیت خود راه‌اندازی شود، نیازمند به 300 الی 400 فارغ‌التحصیل مهندسی كشتی‌سازی می‌باشد.

این نظر دو تن از اساتید دانشكده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیركبیر است. البته كارخانه كشتی‌سازی صدرا تنها كارخانه كشتی‌سازی ایران نیست بلكه كارخانه «نكا» در شمال و «اروندان» در خلیج‌فارس نیز از دیگر كارخانه‌های مهم كشتی‌سازی ایران هستند كه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مهندس تولید كه وظیفه اجرای طرح‌های ساختمانی كشتی‌ها را بر عهده دارد، جذب این كارخانه‌ها بشوند.

علاوه بر كارخانه‌های فوق مهندس معتمدی در مورد فرصت‌های شغلی دیگری كه برای فارغ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد، می‌گوید: «مهندس كشتی‌ساز می‌تواند در سازمان بنادر و كشتیرانی وظیفه ساخت سكوهای شناور را بر عهده گرفته و یا به عنوان مهندس ناظر بر حسن اجرای طرحهای اجرایی نظارت بكند و بالاخره در صنایع دریایی به كارهای تحقیقاتی بپردازد. چرا كه در این رشته عرصه فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده می‌باشد.

معرفی گرایش‌های رشته مهندسی دریا

گرایش مهندسی كشتی

در گرایش مهندسی كشتی علوم و فنون مربوط به اداره امور فنی كشتی‌ها آموزش داده می‌شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند هدایت فنی كشتی‌ها را بر عهده بگیرند.

مهندسی معتمدی استاد دانشكده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیركبیر در همین زمینه می‌گوید: «مهندسان كشتی به عنوان مدیر فنی كشتی مسوول تعمیر، نگهداری و راه‌اندازی موتور كشتی هستند و به همین دلیل دانشجویان این رشته پس از آن كه آموزش‌های تئوری را در مدت سه سال و نیم طی كردند، یك دوره كارآموزی 6 ماهه را بر روی كشتی‌های اقیانوس‌پیما در خارج از كشور در آبهای استرالیا، بنادر اروپا ، آسیای جنوب شرقی، سنگاپور، چین و كره می‌گذرانند.
 

گرایش دریانوردی

هدایت و رهبری كشتی و مدیریت نیروی انسانی شاغل بر روی كشتی وظیفه یك مهندس دریانوردی است. به زبان دیگر مهندس دریانوردی مسوولیت راه‌اندازی كشتی و هدایت آن را بر عهده دارد. به همین دلیل اساتید رشته مهندسی دریا معتقدند كه این رشته را نباید یكی از گرایش‌های مهندسی دریا به شمار آورد چرا كه یك مهندس دریا به عنوان كاپیتان كشتی مسوولیت راهبری و مدیریت كشتی را بر عهده دارد و حرفه‌اش یك كار فنی یا مهندسی نیست.

یكی از دانشجویان رشته مهندسی دریا گرایش كشتی‌سازی در همین زمینه می‌گوید: «دروس دانشجویان گرایش كشتی‌سازی در سه زمینه برق، مكانیك و عمران می‌باشد. واحدهای دانشجویان مهندسی كشتی نیز شامل مكانیك و برق می‌شود چون آنها باید در مورد موتور كشتی اطلاعات دقیقی به دست بیاورند اما دانشجویان دریانوردی با این كه تا حدودی مسایل فنی را می‌خوانند ولی مقدار قابل توجهی از درسهایشان ارتباطی با مسایل فنی ندارد. برای مثال مطالعه آب و هوا، جغرافیا و چگونگی یافتن مسیرها از جمله درسهای این گرایش است كه ارتباطی با دروس رشته‌های مهندسی ندارد.

گفتنی است كه علاوه بر آزمون سراسری، موسسه آموزش كشتیرانی نیز از طریق كنكور اختصاصی خود تعدادی دانشجو در این رشته پذیرفته و بورسیه می‌كند كه به این دانشجویان پس از اتمام تحصیل، گواهینامه پایان دوره دریانوردی اعطا می شود.

گرایش مهندسی كشتی‌سازی

كشور ما یكی از بزرگترین خریداران كشتی در دنیا است و ما هر سال صدها میلیون دلار كشتی می‌خریم كه این كشتی‌ها شامل كشتی‌های عظیم 500 هزار تنی كه حمل و نقل نفت را انجام می‌دهند و كشتی‌های كوچكتری كه كار حمل‌ و نقل كالا را به كشورهای دیگر بر عهده دارند، می‌گردد. علاوه بر خرید كشتی بحث تعمیرات كشتی نیز هست. در شرایط امروز اكثر كشتی‌هایی كه متعلق به ناوگان جمهوری اسلامی است در كشورهای خارجی تعمیر می‌شود.

مهندس معتمدی در ادامه می‌گوید: «از همین‌جا می‌توان به اهمیت گرایش مهندسی كشتی‌سازی پی برد. رشته‌ای كه به تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز سازمانهای دریایی به خصوص كارخانجات كشتی‌سازی می‌پردازد. در واقع مهندس كشتی‌ساز، كشتی می‌سازد اما دریانوردی نمی‌كند و دانشجوی این رشته پس از گذراندن آموزشهای تئوری ، كارآموزی خود را در كارخانجات كشتی‌سازی داخلی می‌گذراند.

فرخ بهنام دانشجوی فوق‌لیسانس سازه كشتی دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:« مهندسی كشتی‌سازی در واقع یكی از زیرشاخه‌های مكانیك است و شاید به همین دلیل دانشگاه صنعتی شریف این رشته را به عنوان «مهندسی مكانیك گرایش دریا» ارائه می‌دهد. البته باید توجه داشت كه در دانشگاه صنعتی امیركبیر كه رشته مهندسی كشتی‌سازی به عنوان یك رشته مجزا مطرح است، درسها تخصصی‌تر ارائه می‌شود. برای مثال اگر دانشجویان رشته مكانیك گرایش دریا «ارتعاشات» را بطور عام در رشته مكانیك می‌خوانند، دانشجویان مهندسی كشتی‌سازی «ارتعاشات در كشتی»‌ را مطالعه می‌كنند.

مهندس موسوی‌زادگان نیز در معرفی این رشته می‌گوید: «مسوولیت طراحی، ساخت و نظارت بر ساخت كشتی و تعمیرات آن بر عهده مهندس كشتی‌سازی است.»

وی همچنین در مورد تفاوت مهندسی كشتی‌سازی و مهندسی مكانیك گرایش دریا می‌گوید: «این دو رشته تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند و در واقع واحدهای هر دو رشته یكی است، فقط دانشجویان مهندسی كشتی‌سازی بطور تخصصی‌تر به مطالعه این رشته می‌پردازند. »

درس های این رشته در طول تحصیل

دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی دریا

ریاضی، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی، فیزیک مکانیک، فیزیک، شیمی و خواص مواد، مبانی مهندسی برق، رسمی فنی، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، طراحی اجزاء و ماشین، انتقال حرارت، کنترل اتوماتیک

دروس تخصصی گرایش مهندسی کشتی

شناخت کشتی، الکترونیک ارتباطات، آرشیتکت کشتی، کمک های اولیه، دریانوردی و ملوانی، ماشین دریایی، صافی های فرعی، سیستم های انتقال قدرت

گرایش مهندسی کشتی سازی

کشتی سازی یک رشته بین رشته ای است زیرا در ساخت یک کشتی، تخصص های متعددی مانند مکانیک، عمران، برق، متالورژی و ... مورد نیاز است. در این میان مهندس کشتی ساز، مسؤولیت طراحی، محاسبات مربوط به بدنه کشتی، ساخت و نظارت بر ساخت کشتی و تعمیرات آن را برعهده دارد. در واقع هدف مهندسی کشتی سازی، طراحی کشتی ها به نحوی است که توانایی حمل مقدار معینی بار و مقاومت و حرکت در دریای متلاطم را داشته باشد و با سرعت معینی حرکت کند. گفتنی است که با به میدان آمدن کشتی های تندرو با بدنه های جدید و روش های جذب انرژی حاصل از جزر و مد امواج آب، افق های جدیدی را در این زمینه گشوده است.

دروس تخصصی مهندسی کشتی سازی

تکنولوژی کشتی، تحلیل سازه ها، آرشیتکت کشتی (استاتیک)، آرشیتکت کشتی (مکانیک)، ماشین های محرکه، مهندسی دریا، فیزیک موج، علم مواد و شناخت فلزات، ریاضیات مهندسی. (بسیاری از درسهای این گرایش همراه با آزمایشگاه یا کارگاه است).

موقعیت شغلی در ایران

دانشجویان مهندسی کشتی بنا بر سفارش ارگان های خاصی همچون "شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران" پذیرفته می شوند و از همان ابتدا بورسیه نهادهای دریایی می باشند و در نتیجه آینده شغلی آنها تضمین است. در مورد موقعیت شغلی فارغ التحصیلان مهندسی کشتی سازی نیز باید گفت تنها اگر کارخانه کشتی سازی "صدرا" در بوشهر با تمام ظرفیت خود راه اندازی شود، نیاز به 300 الی 400 فارغ التحصیل مهندسی کشتی سازی دارد. کارخانه "نکا" در شمال و "اروندان" در خلیج فارس نیز از دیگر کارخانه های مهم کشتی سازی ایران هستند. علاوه بر کارخانه های فوق مهندس کشتی ساز می تواند در سازمان بنادر و کشتی رانی، وظیفه ساخت سکو های شناور را برعهده گرفته یا به عنوان مهندس ناظر بر حـُسن اجرای طرح های اجرایی نظارت کند و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد. فارغ التحصیلان گرایش دریانوردی نیز بورسیه ارگان های دریایی کشور هستند و پس از آن که بر روی آب های خارج از کشور دوره کارآموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل "کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران" و "شرکت ملی نفت کش" مشغول به کار می شوند



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 10 خرداد 1392 04:01 ب.ظ
با سلام و عرض خسته نباشید به خاطر راه اندازی این وبلاگ پر محتوا ! من و دوستانم در حال جمع آوری لیست وبلاگ های فعال ایرانی هستیم . لطفا لینک سایت خود را در این لیست ثبت کنید تا بینندگان و دوستان بتوانند از وبلاگ و مطالب شما استفاده کنند.

با تشکر از شما که این مطلب را مطالعه کردید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.